zondag 29 januari 2012

Nieuw speelgoed: Canon Eos 600D

Na veel wikken en wegen toch uiteindelijk een nieuwe spiegelreflexcamera gekocht. Ik heb gekozen voor de Canon Eos 600D. Hiervoor heb ik eerst het internet afgezocht en veel forums gelezen. Maar goed, je moet uiteindelijk toch een keer de knoop doorhakken. En de korting (19% BTW actie) bij de Media Markt heeft de keuze bij mij in een versnelling gebracht ;-)

Hiervoor had ik een Sony Alpha 100. Hier was ik op zich wel tevreden mee, maar deze camera was ook alweer bijna 5 jaar oud en stoorde mij aan een paar dingen: hij stelde niet snel scherp en de foto werd niet mooi weergegeven in het schermpje van de camera. Deze camera heb ik geheel compleet met tas en lenzen kunnen verkopen via Marktplaats (toch nog 300 euro voor gekregen ;-)).

Toen ik afgelopen vrijdag naar de Media Markt ging had ik in mijn hoofd dat ik een Nikon wilde. Gewoon een gevoel, kon het niet helemaal onderbouwen waarom ik een Nikon wilde. Bij de Media Markt stond ik samen met nog een man te kijken naar de spiegelreflexcamera's. Die man wilde ook een Nikon, maar vertelde dat de prijs van de betreffende Nikon's omhoog waren gegaan omdat ze moeilijk geleverd konden worden. De verkoper vertelde dat de Canon beter was en je meer waard voor je geld kreeg.
Toch heb ik alle camera's (Nikon D3100, D5100 en D7000 en Canon 60D, 600D) vastgehouden en geprobeerd. Ze zeggen dat het persoonlijk is en dat je ze moet proberen om te kijken hoe ze "in de hand" liggen. Wat dat betreft vond ik ze niet zo veel van elkaar verschillen. Het verschil zat hem voor mij in de snelheid van het scherpstellen en de prijs. De Canon was veel sneller en goedkoper dan een soortgelijk model van Nikon. Ik was toen al eigenlijk om naar een Canon, maar ja welke kies je dan: de 60D (rond de 900 euro) of de 600D (rond de 700) (beide inclusief een kitlens van 18 -135 mm).

Toch nog maar even langs Cameraland voor meer informatie. Daar liep de verkoper eigenlijk ook direct naar de  Canon vitrine. Ook daar vertelden ze dat Canon meer waard voor je geld geeft. Na de 60D en 600D kreeg ik ook nog even de 7D in handen, voor de snelheid. Een stuk zwaarder, maar stoer en megasnel! Ook een stuk duurder, hij was nu wel in de aanbieding, maar alleen voor de body moest ik al 1169 euro neerleggen, en dan moet je er nog een knappe lens bij kopen. Hij kon ook tegen een stootje, hier kon je nog wel 10 jaar mee doen. Toch adviseerde de verkoper de 600D i.p.v. de 60D, maar dan wel met een betere lens dan de normale kitlens.

In de auto terug naar huis de hele tijd zitten piekeren, want welke moet ik nu kiezen? Wat vind ik belangrijk en wat ga ik ermee doen?
  • Gewicht: De camera moet mee op vakantie of dagjes weg, ik ben bang dat als ik de 7D zou nemen, hij toch te zwaar is om mee te nemen en hij uiteindelijk thuis blijft.
  • Materiaal: Ik ben zuinig en voorzichtig met mijn camera, ben niet van plan hem uit mijn handen te laten vallen of in de regen te gebruiken, dus ook daarom hoef ik niet perse de 7D.
  • Duurzaamheid: Ik ken mijzelf een beetje ;-), ik ga geen 10 jaar met dezelfde camera doen. Wellicht schaf ik de 7D een keer 2e hands aan. Momenteel vind ik ze 2e hands ook nog erg aan de prijs, dus die gok ga ik niet nemen.
  • Snelheid: De snelheid van de 600D is voor mij voldoende (3,7 beelden per seconde), mijn oude Sony had 3 bps.
  • Prijs: Qua prijs vind ik de 600D het beste bij mij passen. Het is hobby!
  • De Canon Eos 600D is in 2011 als beste getest en heeft in 2011 verschillende prijzen gewonnen.

Uiteindelijk heb ik zaterdagochtend de 600D (inclusief kitlens 18-135 mm) gekocht bij de Media Markt (later wil ik er nog eens lens 18-270 mm bij kopen):

Zaterdagmiddag zijn we gelijk even naar het bos gegaan om de camera uit te proberen. Ik heb nog lang niet alle functies geprobeert, maar kan nu al zeggen dat ik op en top blij ben met deze aankoop!

Hieronder een aantal testfoto's van Dylan en Chica. Het was al einde van de middag en het was een mistige/ bewolkte dag. Voor onderstaande foto's heb ik de automatische stand gebruikt:



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...